torsdag 6 november 2014

Höstsoppa

Jag fullkomligen älskar vår nya stavmixer!! Den har använts flitigt nästan dagligen och mina favoriter är alla soppor vi mumsar på. Idag fick jag en ny favorit, höstsoppa med bacon, om nom nom

Ingredienser
4 potatisar
2 morötter
2 palsternackor
1 bit rotselleri (ungefär hälften i mängd av potatisen)
1 2/3 grönsaksbuljongtärning
8 dl vatten
6 msk creme fraiche (jag använder mini)
4 skivor bacon, stekta och avrunna

Gör så här
Skala och hacka rotsakerna i mindre bitar. Koka upp vatten med buljong och lägg i rotsakerna. Låt koka under lock tills de är mjuka, ca 15 minuter. Häll av och spara buljongen. Mixa rotfrukterna tillsammans med fraîche. Lägg tillbaka i kastrullen och häll på buljong till lagom konsistens. Smaka av med salt och peppar. Strö över knaperstekt bacon (jag klippte mina i lagom bitar), servera :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar