onsdag 1 augusti 2012

Go mat hela dan!

Ja igår var det min tur att bossa i köket igen och redan till frukosten blev det riktigt om nom nom. Vi hade fixat leverpastej dagen innan och det finns inget bättre än inlagd gurka med leverpastej så under frukosten åt vi alla så det sprutade ur öronen :)
Och till lunch gjorde jag min köttfärssås som blev RIKTIGT uppskattad (ska erkänna, den blev fin fin) så både Berit och Sarah åt ordentliga portioner. Och tja, sen hade jag slängt ihop en äppelpaj som vi åt med lite vaniljglass på våra raster så redan innan mellanmålet var vi alla 4 ordentligt mätta.

Ingredienser
4-5st äpplen
smör till formen
kanel
kardemumma
socker
Smuldeg
1.5dl vetemjöl
1.5dl havregryn
1dl socker
125g smör
Solrosfrön eller mandelspån, ev

Gör så här
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Kärna ur äpplena.
3. Skär dem i tunna klyftor och fördela i smorda portionsformar eller lägg i en stor pajform.
4. Strö över kanel eller kardemumma, eller både och, och eventuellt lite socker om äpplena är väldigt syrliga.
5. Smuldeg
Blanda de torra ingredienserna till degen i en bunke.
6. Tillsätt smöret och nyp ihop till en smulig deg med fingrarna.
7. Strö smulet över äpplena.
8. Toppa eventuellt med solrosfrön eller mandelspån.
9. Grädda i cirka 20 minuter, tills äpplena är mjuka och smulet fått fin färg.

Men nu var det ju så att när jag skulle fixa frukost och frågade Berit och Hillevi vad de ville ha, bad de om frukostbuffé. Det han jag inte fixa på mina 5 minuter, men till mellanmål, där fick dom sin buffé. Jag värmde goa bullar från frysen, massa olika pålägg och dukade fram riktigt fint på vagnen. Så redan innan sa alla fröknarna att de inte skulle äta något till mellanmål, men så klart kunde de inte motstå. Så trycka ner mellanmålet oxå och sen blev det matkoma för Hillevi och Sarah, helt utslagna som ni kan se :)
(Tro nu inte att det är så här vi ligger på jobb, de 5 ungarna som var kvar sitter i rummet bredvid för att inte vara med på bilden!)

1 kommentar:

  1. Synd du har med sista meningen faktiskt... för jag tänte under hela inlägget " jobbigt du har det på jobb du!;)"..... haha

    SvaraRadera