söndag 13 mars 2011

Tignes, Frankrike

VILKEN UNDERBAR SEMESTER!!!!!
Resan ner var lite dryg eftersom vi startade ganska sent, men det flöt på väldigt smidigt ändå. När vi kom fram till Tignes var klockan runt midnatt så bums i säng. Dock på morgonen fick vi oss en VÄLDIGT fin överraskning när vi öppnade gardinerna, kolla in vilken härlig utsikt vi hade från vår balkong!!!!!! På med skidkläderna och snabbt ner för att få tag på våra skidor. När vi satt i första liften upp, började det pirra i magen och snart, snart var det dags för säsongens första åk, wiiiiiii :)
Vi hade verkligen den bästa turen när det gäller vädret!! Vecka 8 snöade det massor. Vecka 9 var det si så där med vädret, lite lagom med snö, lite lagom med sol. Så, när vi kom vecka 10 var det den bästa snön med STRÅLANDE SOLSKEN VARJE DAG!!!!!
Som jag sa till Marie vid flertalet ggr,
"De hääär e liiiiiiiivet!!" :D
Tignes är verkligen en alp-by och som ni kan se på bilderna, är det massor med snö även nere i byn.
Tignes ligger visserligen på 2100 möh :)
Ena dagen åkte vi upp på glaciären och då befann vi oss på 3500 möh cirkus. Och helt plötsligt kunde man se ÖVER topparna :) Jag tror inte jag behöver säga så mycket utan bilden och filmen nedan säger det mesta :D
Bilden längst ner till höger här precis ovan, det var där vi åkte nerför :)
Och så klart behöver man fylla på vätskekontot med jämna mellanrum och på bilden nedan sitter vi på vårt favo-hak i backen där jag blev buddy-buddy med herren i baren. Det började med att jag frågade honom hur man beställde två latte på franska och sen fortsatte det från där. I slutet när jag kom in löd det som följande:
Bonjour! Ce va? Deux café au lait si vou plé :)
Sicken mästare jag är :D
På klippet nedan kan ni se mig komma sist, ensam i backen till höger (Vit jacka och rosa byxor)
Nere i stan hade de en lokal markand två gånger i veckan och på torsdagen passade vi på att handla lite :)

Det blev ost, fransk nougat, solbrillor, fikonmarmelad, kex och så klart skumpan som Marie hade lovat mig. Vi åt och åt och åt, ja herregud så gott det var!!! Ni vet hur man brukar säga "Ät till ni skäms" Well.... Vi åt upp rubb och stubb så vi behövde inte skämmas :P Kanske därför det fortsatte att vara så fint väder ;)


Precis som förra året var vi med på resebolagets picnic i backen. I år reste vi med Langley och de hade dukat upp så fint som ni kan se nedan .
Gott om mat och återigen, UNDERBART väder! Dock hade de inga lekar eller trubadur som vi hade förra året, men det var mysigt ändå!!

Så för att summera denna resa har den varit UNDERBART LJUVLIGT AVKOPPLANDE med fantastiskt sällskap av syster yster Marie, god mat varje dag (har nog aldrig ätit så mycket på en skidresa!!! tihi) och mycket bra åk i backarna.
Jag är helnöjd!!!!! :D

P.s Har visserligen lyckats skada ryggen så nu är det till att ligga hemma och kurera! Stoppa i mig lite piller och om inte de funkar kör jag på mormors hus-kur, en wiskey tihi

2 kommentarer:

  1. Ser helt fantasktiskt ut, landskapet lockar men absolut inte skidåkningen. Mamma

    SvaraRadera
  2. Men de e ingen fara mamma, du kan hänga med och bära mina pjäxer. Sen när jag är ute och åker kan du sitta och sola med en kall öl i handen ;)

    SvaraRadera