lördag 10 november 2012

Det lilla är det stora!!!

Det finns nog inget bättre än när man tar en stund då och då och tänker efter hur bra man egentligen har det!!

Det senaste året har varit annorlunda på så många olika sätt och jag känner mig idag som en gladare, klokare och starkare människa än vad jag någonsin gjort! Jag har fantastiska människor runt om mig som, i vått och torrt, har visat att de finns för mig och den värmande känslan ger mig ny kraft hela tiden!
Det finns så mycket negativa saker som man kan lägga sin energi på, men hur mycket bättre är det inte att, rent ut sagt, skita i det och lägga energin på något positivt. Något som gör dig glad istället :)

Ytterligare en person i min nära omkrets har drabbats av cancer och kämpar nu med full kraft! Framtiden är än så länge oviss (resultat kommer i veckan, håller mina tummar håller mina tummar!!!) men jag kan inget annat än känna hopp. Denna kvinna är en stark, modig & envis person som kämpar. Kämpar till tusen! Det bara måste gå bra, något annat tillåter jag mig inte att tänka!

Rädslan som infann sig dygnet runt när pappa kämpade, ibland för livet, är en rädsla som i efterhand har hjälpt mig att bli starkare. När man inser att ens föräldrar inte kommer att leva för evigt får man ett sånt bryskt och hårt uppvaknande som först är läbbigt på sätt som jag inte kan beskriva, men även ett uppvaknande att livet är så skört och något vi måste vårda ömt!!
Hur det har hjälpt mig att bli stark kan låta konstigt men jag känner att mina "problem" är något som är enkelt att lösa. Strunta i det negativa influenserna och gör aktiva val där kärleksfulla och glada människor omger dig. Istället för att deppa ihop över mörkret, njut av tända ljus och en god bok i soffan. Lägg till 2-3 exklusiva praliner så mår själen toppen!
Eller boka in en shoppingdag med töserna och unna dig ett glas vin (eller två) till middagen på en mysig restaurang.
Eller gå ut på en promenad trots dåligt väder. Lyft blicken från de lövtäckta trottoarkanten och se de fina formerna och färgerna som vi har runt om oss hela tiden.
Tillåt dig själv att dagdrömma iväg om ett hus du vill ha, en resa, ett inköp du funderat på och känn glädjen.
Glöm aldrig att det finns så mycket glädje i de små sakerna som vi HELA tiden har runt om oss. Idag har jag redan valt att vara glad! Jag startade med bullar och en latte samt dagstidningen och satt i nästan en timme och åt frukost. Visst har jag massor att göra men det finns tid :) Om inte annat så nästa helg!

Som vanligt svävar jag iväg när jag skriver men det jag försöker få fram är att du kan själv välja din lycka. Tänk efter dagligen vad det är som gör dig glad och ta då även med de små sakerna, för där finns "guldet" :)

Gör aktiva val för att få in mer glädje och kärlek i din vardag och värna om dig själv. Var lite självisk och välj din lycka, jag lovar att du kommer må så mycket bättre!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar