söndag 16 maj 2010

Min halvdag

Vi hade bestämt redan hemma att alla skulle planera vars en halvdag och idag var det min tur. Vi började på 72st vid Dakota huset där Johan Lennon sköts för 30 år sen.
Det var sedan tänkt att vi skulle gå en guidad tur genom parken men idag var det "Walk for Aids"-dagen och parken var SMOCKAD med folk som promenerade. En del av stigarna var avstängda så min dag blev inte som planerat. Men men, det är man ju van vid när man jobbar med barn så det var bara att lägga om. Jag hade tre speciella ställen jag ville till och den första var...

... Bethesda Fountain med fontänen Angel of waters (som höll på att renoveras så man såg inte så mycket) men om man vänder sig 180 grader har vi Bethesda Terrace som ni säkert känner igen :)

Vi fortsatte att promenera runt i Central Park och det var så fridfullt och sååå skönt att komma bort från den hektiska trafiken bara några meter från oss.
Nästa stopp var Belvedere Castle som byggdes 1869 som en utkiksplats. Idag använder United States Weather Bureau det som en mätstation över vädret. Lyssnar man på radiovädret i NY kan man höra "And the weather in Central park is today..." och det är här det mäts :)
Sista stoppet för min halvdag var "The great lawn" där vi avslutade med picnic :D Mycket avkopplande och underbart. Solen sken på oss och vi fick plocka av oss plagg efter plagg (jaja, tro nu inte att det var någon strippshow haha Förutom en man som joggade runt med bar överkropp och sen la sig ca 15 meter från oss och gjorde armhävningar och diverse övningar. ME LIKE hahaha)
Vi tog därefter tunnelbannan ut till Brooklyn och till Coney Island & Brighton Beach vid Atlanten. Frisk att komma ner till stranden men inte min kind of strand om jag ska vara ärlig. Alldeles för många players och vi ska ju inte prata om mängden glas som fanns i sanden. Vi strosade längs med strandpromenaden och efter en stund hittade jag lite ögongodis att vila mina ögon på ;)

Ikväll har vi varit på Comedy Celler och det var bla Jim Norton, Lynne Koplitz, Mike Birbiglia och Dov Davidoff (många fler men kommer inte ihåg fler namn!!) Jag har skrattat såååå mycket, jag har ont i min kinder!!! =) En fantastisk härlig kväll!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar