måndag 18 juli 2011

En speciell dag

Dagen började i lugn och ro här hemma när jag sedan fick ett trevligt telefonsamtal från Anna som undrade om jag ville luncha med henne i stan. Absolut, vilket härligt initiativ Fördelen med semester, kunna träffas mer spontant :D Anna ville gärna luncha på Espresso House, och inte mig emot, fick jag mig en mumsig bagel :P Därefter blev det sen dags att möta upp pappa för att åka ut och titta på den ryska STS SEDOV, världens största windjammer som är på besök i Trelleborgs hamn.

STS Sedov är ett skolfartyg med hemmahamn i Murmansk. Hon är byggd av Krupp i Kiel och gick av stapeln 1921. Hon är av typen fyrmastad bark och byggd i stål. Längden är 117,5 meter och bredden 14,60. Hennes djupgående är 6,50 meter, vikten 3556 BRT. Segelytan är 4 192 kvadratmeter och hennes masthöjd är 58 meter. Besättningen uppgår till 70 personer, till detta kommer 164 kadetter och 44 trainees.

En av alla segelmän som hälsade oss välkomna :)

Lite fakta om båten

Jag är glad att inte jag behöver klättra upp dit :P

Huummm, vilket rep var det nu som gick till rätt segel??

Ganska brant när dom ska ner. Gissar dock på att dom glider ner på räckena :)

Nu är det min tur att bestämma var vi ska segla!!! :D

Vilken stor matklocka dom har :P




Riktigt fin båt, kul att få ha varit med och besöka den :)

1 kommentar:

  1. Awesome photos's you never told me you liked boats so much...


    Tim

    SvaraRadera