fredag 21 december 2012

Baka!

Idag får jag verkligen göra det jag tycker allra mest om, baka baka baka!! Först ut är mina pepparkaksmuffins som det senare ska komma en white christmas frosting på :P
Efter mycket meck fick jag till mina mandelmusslor. Men tro mig, det är värt strulet för dom blir ju bara sååååå goda :) Den lilla röda pricken ni ser är den degklump jag fick över. Räckte inte till en hel mussla så jag gör ett försök på en hallongrotta så får vi se hur det blir!
Och såklart lussebullar. Vad vore en jul utan lussebullar!!!I år testar jag ett nytt recept och jag är så nyfiken på hur de kommer att bli. Mindre socker vilket givetvis är positivt och jag har fått till en enormt bra jäsning.
Jag tittade såklart en hel del på Hela Sverige bakar (speciellt de sista när det var eliten kvar!) och där lärde jag mig ett mycket bra tips av Johan Sörberg (en av jurymedlemmarna). Nämligen att man ska ha vätskan lite varmare än 37 grader om man ska göra degen i en metallbunke eftersom metall är svalare och direkt kyler ner vätskan. Så idag siktade jag på 41-42 grader på mjölken och wow va det jäste!!! Degen var precis på bristningsgränsen till att rinna över kanten :D
Så stoooora fina lussekatter, mums!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar