torsdag 9 maj 2013

Dags för balkongen!

Nu är det verkligen hög tid att fixa balkongen så jag kan börja njuta av sköna stunder! I år har jag faktiskt skippat tomatodling helt. Dels för att tiden inte har funnits att odla upp från början, samt att jag känner för att testa något nytt. Jag hade nog först tänkt mig blommor rakt av, men när jag var på blomhuset förra veckan för att "titta runt och få idéer", kom jag hem med 4 olika örter samt 4 jordgubbsplantor :D Så det blir tydligen en "ätbar trädgård" på balkongen i år :))


Idag var jag och fixade örtjord, rabarberplanta och pelagonier. Lite blommor måste jag ju ha. Hittade även riktigt fina keramikkrukor som jag kan ha pelagonierna i :)


Och ang min rabarberplanta... jag har ett dilemma... Jag tänkte plantera i denna stora keramik-kruka sen började jag fundera på vintern.


Ska man ställa undan den i exempelvis källarförrådet (bör då kanske ta en plastkruka så den inte blir för tung!) eller kan den stå kvar i krukan på balkongen hela vintern... Någon som vet???
Nu har jag tvättat mina keramik-krukor

 
och jag sitter och funderar på hur jag ska fördela upp saker och ting. Vad ska planteras i vad och hur vill jag placera allt på balkongen. Vad behöver mest skugga och skydd från blåst samt det estetiska upplägget (jing och yang mojan tihi)


Jag lägger upp bild på före och efter när jag är färdig men så länge får ni två bilder på mina fina våreldar som jag oxå köpte idag!
 
 


3 kommentarer:

  1. Rabarberna klarar vinter ute. Den enda frågan är om krukan gör det. Det är bara att testa. Det värsta som kan hända är att du behöver köpa en ny kruka nästa år.

    SvaraRadera
  2. Jag ville just skriva " Jag kan inte minnas att vi grävde upp rabarberna under vintern när jag bodde hemma":.... ;) Men du hade ju redan fått ditt svar! <3 hihi....
    VI ses imorgon!

    SvaraRadera
  3. så fint du kommer att få vännen!
    jag får komma upp och hälsa på dig något :-)

    SvaraRadera