onsdag 15 maj 2013

I did it!

Jag har sprungit en mil!!!
...vänta, jag måste bara säga det igen...
JAG HAR SPRUNGIT EN MIL :D
Vilken kväll det blev igår :)
Både jag och Therese klarade oss hela vägen i mål, Therese på 55 min och jag på 1.05. Det är helt galet, vi är så nöjda, så nöjda, så nöjda!


Vem hade kunnat tro för ett år sen (då jag började löpträna) när jag de senaste 15 år använt ursäkten "Nä jag kan inte springa, ni vet med min ansträngningsastma och mina dåliga knä. Det är helt enkelt inget för mig" Är det nu jag ska erkänna att det händer att jag kan ha fel ;)) hehe
Så hur var då loppet? Skitjobbigt rent ut sagt hahaha Under de 3 första kilometerna ställde jag mig själv frågan "Hur dum kunde du vara som anmälde dig till en mil, e du knäpp Lena???" cirka 1000 gånger. Jag bestämde mig då att fram till 5 km skulle jag i allafall springa sen kunde jag "få lov" att promenera en bit. Men innan jag visste ordet av det var jag framme vid 6km-skylten och vidare löpte jag. Vid ca 6,5km försökte jag mig på en tempoökning men det var under den långa raksträckan med gassande sol och nä, kroppen ville inte alls. Så jag joggade vidare i mitt eget tempo. Mellan 7 km och 8,5km var det mycket mind over matters och en hink med jävlar-annama för att fortsätta. Jag var riktigt trött och hela kroppen skrek, GÅÅÅÅÅ!!! Men jag bet ihop, joggade vidare och när jag närmade mig 9km-skylten bestämde jag mig för att försöka mig på en sista tempo-ökning. Meeeen se de gick inte hahaha Dock när jag hade ca 0,5km kvar satte jag in det sista krutet och lyckades trampa på lite och kom sedan i mål på 1 timme och 5 minuter :D Som jag är riktigt nöjd med! Och lika arg som jag var på mig själv under de 3-4 första kilometerna för att jag tvingade mig själv till detta, lika glad var jag efter målgång för att jag utmanat mig själv att göra detta lopp :D
Så det är mycket den mentala biten jag måste jobba med. Att lita på min förmåga och se till att få fler kilometer i mina ben.
 
Efter mål fick vi bananer och det var nog den
godaste bananen i hela mitt liv hahaha
 
Jenny, jag tänkte på Emma när jag såg detta bord hahaha
 
Grymma Therese njöt oxå av sin banan ;) och som jag sagt innan, så
glada och nöjda vi var här :D Och trötta såklart!
 
 
Nu har vi bestämt oss för att satsa på löpträningen under sommaren och sen ska vi springa midnattsloppet den 7 sept (oxå den på 1 mil) och så kan vi jämföra tiderna med gårdagens resultat. Ska bli skoj :D (säger jag nu i alla fall hahaha Fråga mig efter 1-2km när vi tävlar :P )
Jag har hittat ett träningsschema på 6 veckor som är tänkt att kunna springa 5km under 25 minuter som jag ska följa med start på måndag. Dock undrar jag, om ni tittar på tisdagarna så är det intervaller. Är det någon som kan förklara för mig vad som menas med "Intervaller 3/1" och senare står det "Intervaller 90/30"
 (klicka på bilden för att få den större)
 

3 kommentarer:

  1. 3/1, 6 st.
    3 min tempo, 1 min vila upprepa 6 gånger

    90/30, 10 st
    90 sek tempo, 30 sek vila upprepa 10 gånger

    När du kört intervaller ett par gånger så försök att småjogga under vilan. När du orkar det ökar resultaten markant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Toppen, tack snälla brorsan :))
      När jag kört detta 6-veckorsprogram ska jag gå vidare med ett 6-veckorsprogram för att springa milen på 50 minuter och då kommer jag nog behöva mer hjälp från dig. Speciellt med den mentala biten!

      Radera
  2. Kan bara säga GRYMT BRA JOBBAT LENA!!
    fy fan va vi kan! Och bättre kan vi! Denna sommar kommer att bli sommaren då Persson/Abrahamsson slår sina rekord i kondition!
    stor kram på dig kämpen! <3

    SvaraRadera