onsdag 22 maj 2013

Vecka 1, Dag 3

På schemat stod det idag:
Uppv. 10min
Intervaller 3/1 6st (24min)
Ner jogg. 10min
 
När jag kom hem regnade det lätt och riktigt så inbiten löpare är jag inte ännu att regnet inte bekommer mig. Så jag bytte om och drog ner till City-anläggningen istället. På vägen dit (ca 400m) passade jag på att göra en mindre variant av löpkordinationen som jag körde i måndags. Lite höga knä, jogg, spark i rumpan, jogg, indianhopp, jogg etc. Inne på gymet haffade jag löpbandet framför tv:n. Visst fotbollsmatch kanske inte är det roligaste, men funkar helt OK för mig.
 
 
Jag började med 10 min uppvärmning där jag satte 1,0 på lutningen och farten blev 9,5km/h. När det var dags för intervallerna hade jag lite dilemma med vilken fart jag skulle välja...
1. Jag är inte van att springa på löpband
2. Jag har ingen aning om vilken "fart" jag normalt håller när jag springer
3. Viktigt att tänka på var att jag skulle orka samma fart på sista intervallen som första. Hum... första gången jag kör intervaller (på detta sätt) och jag har ingen aning hur min kropp reagerar... svårt
Jag bestämde mig därför för att köra samma fart (9,5)  och vid den lugnare minuten promenerade jag ganska raskt med farten 7km/h. Detta gick riktigt bra, dock har en minut sällan gått så fort ;)) Jag kom på mig själv att min andning var riktigt bra. Inte alls i närheten av att låta som en valross som jag gjorde förr hahaha Hur gick då tempot. Helt ok faktiskt. Jag såg i slutet att det stod att när jag sprang med farten 9.5 hade jag en average pace på 6,18. Så helt klart kommer jag att öka till kanske 10,5 nästa gång, ska se vilken average pace den räknar ut på den farten.
Ner jogg i 10 minuter, där valde jag farten 8,5km/h vilket jag faktiskt först tyckte kändes sakta (hehe kan inte låta bli att skratta åt mig själv!!) men som var alleleds lagom de sista fem hahahaha
Så helt klart finns det utvecklingsmöjligheter och jag känner att jag hade kunnat ge mer idag. Men, samtidigt är det nog bra att börja så här så jag inte knäcker mig själv utan får känna att jag klarar av det och att jag vill FORTSÄTTA testa/pusha mig själv :)))
Imorgon och på fredag står det vila på schemat (så då passar jag nog på att köra en WOD i boxen med Patrik, kan inte låta bli hehe) sen kör jag vidare på lördag. Då är jag iväg majoriteten av dagen så det får bli en runda på kvällen :D

3 kommentarer:

  1. Matematikläraren till din tjänst: Om du springer 10,5km/h så kommer du att ha en kilometertid på 5:42min....

    VA? Du sviker mig på lördag men joinar min make på din vilodag? humn.... hur tänkte du där;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhh tack Jenny!! Denna uträkningen hängde jag ju med på :D:D
      Ja alltså, du blir utkonkurerad av Liam för han fyller två år :)) Så det blir frukostkalas i Vadensjö sen ska jag vidare till Helsingborg. Men jag kan vara med via telefon ;)) tihi

      Radera
  2. Det är helt ok att bli utkonkurerad av Liam... ;)
    Hoppas du kan komma på söndag istället när jag filmar om CX....!!??
    Puss

    SvaraRadera